Βασικές Επιλογές

    ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ
    ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β΄)
    ΤΕΤΑΡΤΗ 23 MAΪΟΥ 2012
    ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΒΙΟΛΟΓΙΑ
    ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
    ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΠΕΝΤΕ (5)
    ΘΕΜΑ Α
    Να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό κάθε μίας από τις παρακάτω ημιτελείς προτάσεις Α1 έως Α5 και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στη λέξη ή στη φράση η οποία συμπληρώνει σωστά την ημιτελή πρόταση.
    Α1. Το τρυπανόσωμα προκαλεί
    α. ελονοσία
    β. ασθένεια του ύπνου
    γ. δυσεντερία
    δ. πνευμονία.
    Μονάδες 5
    Α2. Τα φαγοκύτταρα παράγονται
    α. στο νωτιαίο μυελό
    β. στο θύμο αδένα
    γ. στους λεμφαδένες
    δ. στον ερυθρό μυελό των οστών.
    Μονάδες 5
    Α3. Το συμπλήρωμα και η προπερδίνη συμβάλλουν στην καταπολέμηση
    α. των ιών
    β. των βακτηρίων
    γ. των μυκήτων
    δ. όλων των παθογόνων μικροοργανισμών.
    Μονάδες 5
    Α4. Τα νιτροποιητικά βακτήρια μετατρέπουν
    α. τα νιτρικά ιόντα σε μοριακό άζωτο
    β. την αμμωνία σε νιτρικά ιόντα
    γ. το ατμοσφαιρικό άζωτο σε νιτρικά ιόντα
    δ. τις αζωτούχες οργανικές ενώσεις σε αμμωνία.
    Μονάδες 5
    Α5. Τα δάκρυα περιέχουν
    α. λυσοζύμη
    β. γαλακτικό οξύ
    γ. λιπαρά οξέα
    δ. υδροχλωρικό οξύ.
    Μονάδες 5
    ΘΕΜΑ Β
    Β1. Σε ποια κατηγορία παθογόνων μικροοργανισμών ανήκει το μικρόβιο που προκαλεί την πολιομυελίτιδα και ποια κύτταρα του ανθρώπου προσβάλλει (μονάδες 2);
    Να εξηγήσετε πώς θα προστατευτεί ο οργανισμός ενός ανθρώπου, ο οποίος έρχεται σε επαφή με το μικρόβιο της πολιομυελίτιδας, αν κατά το παρελθόν είχε κάνει εμβόλιο για την ασθένεια αυτή (μονάδες 5).
    Μονάδες 7
    Β2. Να εξηγήσετε ποιες ανθρώπινες δραστηριότητες συμβάλλουν στη βαθμιαία αύξηση του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.
    Μονάδες 6
    Β3. Να περιγράψετε τη δομή του ιού της επίκτητης ανοσολογικής ανεπάρκειας (HIV).
    Μονάδες 8
    Β4. Ποιες προφυλάξεις συμβάλλουν στον περιορισμό της μετάδοσης της νόσου που προκαλείται από τον HIV;
    Μονάδες 4
    ΘΕΜΑ Γ
    Σε μια λίμνη ζει ένας πληθυσμός πέστροφας. Μετά από μία βίαιη γεωλογική δραστηριότητα η λίμνη χωρίστηκε σε δύο μικρότερες, με αποτέλεσμα ο αρχικός πληθυσμός πέστροφας να χωριστεί σε δύο ομάδες. Η κάθε ομάδα αντιμετώπισε διαφορετικές περιβαλλοντικές πιέσεις, οι οποίες, μετά την πάροδο μεγάλης χρονικής περιόδου, οδήγησαν στην ανάπτυξη διαφορετικών χαρακτηριστικών στον καθένα από τους δύο πληθυσμούς.

    Γ1. Πώς δικαιολογούνται οι διαφορές των χαρακτηριστικών μεταξύ των δύο πληθυσμών;
    Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας σύμφωνα με τη θεωρία του Δαρβίνου.
    Μονάδες 7
    Γ2. Να δικαιολογήσετε αν η διαδικασία που περιγράφεται παραπάνω μπορεί να οδηγήσει στο σχηματισμό νέων ειδών.
    Μονάδες 10
    Γ3. Εάν μετά την πάροδο μεγάλης χρονικής περιόδου, στη λίμνη Α ζουν 15 είδη ψαριών, ενώ στη λίμνη Β μόνο 3 είδη ψαριών, να εξηγήσετε ποιο από τα δύο οικοσυστήματα θα είναι πιο ισορροπημένο.
    Μονάδες 8
    ΘΕΜΑ Δ
    Δ1. Ένα ξενοδοχείο που βρίσκεται σε μια παραποτάμια περιοχή διοχετεύει τα απόβλητα των αποχετεύσεών του στο ποτάμι, θεωρώντας ότι δεν ρυπαίνει το νερό του ποταμού. Οι μετρήσεις που έγιναν, τόσο της ποσότητας του οξυγόνου όσο και της ποσότητας των αποικοδομητών στο νερό, απεικονίζονται στην παρακάτω γραφική παράσταση με τις καμπύλες Α και Β.

     

    BIOLOGY_GP_PHOTO_1

    διαλυμένου οξυγόνου και ποια καμπύλη απεικονίζει την ποσότητα των αποικοδομητών (μονάδες 2);
    Να εξηγήσετε την απάντησή σας (μονάδες 8).
    Μονάδες 10
    Δ2. Τα παρακάτω διαγράμματα απεικονίζουν τη μεταβολή της συγκέντρωσης δύο αέριων ρύπων, του όζοντος και των οξειδίων του αζώτου κατά τη διάρκεια ενός εικοσιτετραώρου στο κέντρο της Αθήνας.

    BIOLOGY_GP_PHOTO_2

    Ποια καμπύλη απεικονίζει τη μεταβολή της συγκέντρωσης του όζοντος και ποια τη μεταβολή της συγκέντρωσης των οξειδίων του αζώτου (μονάδες 2);
    Να εξηγήσετε την απάντησή σας (μονάδες 8).
    Μονάδες 10
    Δ3. Να αναφέρετε ποια προβλήματα υγείας προκαλούν τα οξείδια του αζώτου στον άνθρωπο.
    Μονάδες 5